شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
توسعه روابط تجاری ایران و هند

توسعه روابط تجاری ایران و هند

توسعه روابط تجاری ایران و هند رئیس میز هند گفت: حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران و هند در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گزارش شده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۶ (۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار)، حدود ۷ درصد رشد نشان می‌دهد. ­

 

سیده رویا سیدزاده درباره ­­صادرات ایران به هند بیان کرد:­ از مجموع روابط تجاری دوجانبه در سال 2017، کل صادرات ایران به هند بالغ بر 11 میلیارد و 57 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل ( 8 میلیارد و 253 میلیون دلار ) 34درصد رشد نشان می دهد.

این در حالی است که صادرات ایران به دنیا در همین سال 66 میلیارد دلار گزارش شده است؛ از این میزان، صادرات محصولات غیر نفتی کشورمان به هند 2 میلیارد و 587 میلیون دلاربوده و نسبت به سال 2016 حدود یک درصد رشد نشان می دهد.

وی­ با اشاره به اهمیت ترسیم برنامه‌های راهبردی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه صادرات مهمترین کالاهای صادراتی ایران ( 7 کالای اول ) را به هند به ترتیب نفت و سوختهای معدنی، مواد شیمیایی ارگانیک، کودهای شیمیایی، مواد شیمیایی غیر ارگانیک، مواد پلاستیکی، میوه جات و خشکبار، نمک، گوگرد، آهک و سیمان عنوان عنوان کرد.

سیدزاده در خصوص ترکیب گروه کالایی واردات ایران از هند نیز گفت : غلات، چای قهوه و ادویه، مواد شیمیایی ارگانیک، ماشین آلات و تجهیزات مربوط به بویلر ها و رآکتورهای هسته ای، الیاف مصنوعی، آهن و فولاد و اسانس ها، رزین ها و لوازم آرایشی در سال 2017 ، مهمترین کالاهای وارداتی ایران ( 7 کالای اول ) از هند را شامل می‌شد.­

وی ­افزود: بررسی جداول آماری حاکی از واردات یک میلیارد و 900 میلیون دلاری ایران از هند است ­که این مقدار نسبت به سال 2016 ( 2 میلیارد و 75 میلیون دلار) حدود 9 درصد کاهش نشان می دهد.­

در واقع سال 2017 در حالی پایان یافت که از یک سو در صادرات محصولات غیر نفتی کشورمان به هند رشد یک درصدی و از سوی دیگر کاهش 9 درصدی را در وارداتمان از هند تجربه کرده است.

رئیس میز هند همچنین با اشاره به افزایش 1 و 14 درصدی صادرات به کشور هند در سال 2017 به ترتیب نسبت به سال قبل و 2015 اظهار داشت: حجم صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به این کشور حدود 2 میلیارد و 587 میلیون دلار بود که نسبت به سال 2016، شاهد افزایش 26 میلیون دلاری بوده ایم.

سیدزاده از مواد شیمیایی و پتروشیمی و کودهای شیمیایی به عنوان مهمترین کالاهای صادراتی ایران به هند یاد کرد و افزود: برنج همچنان مهمترین کالای صادراتی هند به ایران شمار می رود که عمدتاً از نوع باسماتی است.

وی گفت: با توجه به مجموع حجم روابط تجاری هند در سال 2017 ( بالغ بر­740­میلیارد دلار)، روابط تجاری ایران با هند حدود­1/08­درصد از کل تجارت خارجی این کشور را تشکیل می دهد که تولید و صدور کالاهای دارای ظرفیت های صادراتی در ایران، با توجه به میزان واردات هند در این کالاها ، قابل رشد و توسعه است.

گفتنی است، ایران شانزدهمین شریک تجاری هند پس از انگلیس، در سال 2017 محسوب می‌شود.

 

منبع: صدا و سیما

Additional Info

کلیک: 3354 بار -
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید