شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
مقام هندی: "ایران و هند" در طرح چابهار از روش روپیه-ریال استفاده می کنند

مقام هندی: "ایران و هند" در طرح چابهار از روش روپیه-ریال استفاده می کنند

یک روزنامه هندی روز شنبه به نقل از یک مقام بلند پایه این کشور نوشت که دهلی نو و تهران جهت مقابله با تاثیرات دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران که از 4 نوامبر (13 آبان) آغاز می شود در انجام پروژه بندر چابهار از مکانسیم روپیه - ریال استفاده خواهند کرد.

 

روزنامه هندو بیزینس لاین از قول گوپال کریشنا معاون وزیر کشتیرانی و جاده های هند نوشت که هند در حال تلاش برای استفاده از مکانیسم روپیه-ریال در بندر چابهار می باشد بطوریکه ضمانت ها با استفاده از ارز روپیه صادر و دلار و یا یورو کنار گذاشته می شوند.

به نوشته این روزنامه، این مساله در طول سفر محمد راستاد معاون وزیر و رییس شرکت بنادر دریایی ایران به دهلی نو در هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

این روزنامه با اشاره به اینکه تصمیم برای استفاده از مکانیسم روپیه- ریال نشان دهنده علاقه مندی هند به ادامه پروژه چابهار حتی در صورت شکست تلاش های دهلی نو برای کسب معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران می باشد، خاطرنشان کرد که تلاش های هند برای اجرایی کردن فاز اول بندر چابهار به دلیل چالش های بانکی ناشی از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران با مشکل روبرو شده است.

این در حالیست که به نوشته این روزنامه، 'شرکت بین المللی بنادر هند'تا زمانی که یک پیمانکار هندی برای مدیریت، عملیاتی سازی و نگه داری بندر چابهار تعیین شود، به صورت موقت (18 ماه) شرکت خدمات بنادر کاوه در ایران را به عنوان همکار خود در این بندر معرفی کرده است.

یک مقام هندی که نامش از سوی 'هندو بیزنس لاین' ذکر نشده است نیز گفت: شرکت کاوه به نمایندگی هند عملیات در بندر چابهار را آغاز خواهد کرد و ما پرداخت های لازم را به این شرکت منتقل خواهیم کرد هر چند در حال حاضر به دلیل مشکلات بانکی، آمادگی لازم را نداریم. امکان انتقال پول از طریق بانک ها با مشکل روبرو شده است بنابراین اگر این مساله حل نشود، آغاز عملیات های چابهار بدون امکان انتقال بودجه، عملی نیست.
آرون کومار گوپتا رییس 'شرکت بین المللی بنادر هند' نیز گفت: استفاده از مکانیسم روپیه-ریال تنها راه حل موجود است. به جای استفاده از دلار یا یورو، تمام پرداخت ها به طرف ایرانی با استفاده از ارز روپیه انجام خواهد شد و به همین منظور یک تیم از شرکت بنادر هند در چند روز آینده به ایران سفر خواهد کرد.

وی تاکید کرد:ما قصد داریم با وجود تحریم ها، پروژه بندر چابهار را تکمیل کنیم.
در همین حال نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند نیز اخیرا در سخنانی بر اهمیت راهبردی بندر چابهار برای هند تاکید کرد و گفت: دولت هند در حال ساخت یک بندر بزرگ در چابهار است. فاصله میان دو شهر مومبای تا دهلی بیشتر از فاصله میان چابهار و بندر کاندلا است. در دو یا سه ماه آینده ما بندر چابهار را عملیاتی خواهیم کرد. گاز و نفت با قیمتی ارزان تر در بندر چابهار در دسترس خواهند بود. اما به دلیل شرایط بین المللی و موانع موجود ما برای اجرایی کردن این پروژه با مشکل روبرو شده ایم. شرکت ها می توانند در چابهار اوره تولید کنند و آنها را به بندر کاندلا ارسال نمایند و هزینه ها را تا 40 درصد کاهش دهند.

دولت هند به دلیل مراودات نفتی گسترده و همکارهای اقتصادی متعدد با ایران نگران تاثیر پذیری منافع خود از تحریم های آمریکا علیه ایران می باشد. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم های ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته می شوند.
بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.
بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر(آذر) سال گذشته با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر های منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است.
بندر چابهار هزینه های حمل و نقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را به یک سوم کاهش می دهد.

 

منبع: میزان

Additional Info

کلیک: 2989 بار -
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید