شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
"ایران و هند" به همکاری هایشان در بندر چابهار سرعت می‌بخشند

"ایران و هند" به همکاری هایشان در بندر چابهار سرعت می‌بخشند

ورود نخستین کشتی های هندی حامل کانتینرهای تجاری به بندر چابهار در ایران موضوع گزارش یک روزنامه هندی قرار گرفت و نوشت ، روند عملیاتی شدن کامل بندر چابهار از سوی دو کشور هند و ایران با سرعت پیش می رود .

 

به دنبال برقراری مسیر ارتباطی جدید میان بنادر هند با بندر چابهار ایران، روزنامه هندوستان تایمز نوشت، ایران برای بالا بردن فعالیت‌های راهبردی خود در چابهار به دنبال ساخت خط لوله گاز و مسیر ریلی به زاهدان است.

به اعتقاد این نشریه ، به دنبال تقویت زیرساخت‌های صادراتی و ایجاد منطقه آزاد، ایران به دنبال ساخت خط لوله گاز 200 کیلومتری از ایرانشهر به چابهار و خط ریلی 500 کیلومتری از چابهار به زاهدان است.

در راستای سرعت بخشیدن به تکمیل طرح بندر چابهار ، دولت هند بعد از مطالعات جامع خط اعتباری برای هزینه برای 100 کیلومتر از این خط آهن اختصاص داده و قرار است در ماه مارس که مصادف با اسفند و فروردین ماه است ، این بخش تکمیل شود.

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان را از طریق دریا آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن در این حوزه اقتصادی شده است.

به گفته هندوستان تایمز، با ایجاد خط کشتیرانی بین بنادر بمبئی- موندرا- کاندلا- چابهار و بندرعباس اولین کشتی کانتینری یکشنبه هفتم بهمن ماه جاری در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته است .

به گفته مقامات ایرانی در دهلی نو ، خط کشتیرانی لاینر بین بنادر بمبئی - موندرا -کاندلا - چابهار و بندر عباس به ‌صورت منظم هر دو هفته یکبار تردد می کند.

شرکت بنادر جهانی هند در 24 دسامبر 2018 میلادی ؛ در نشست سه جانبه ای در چابهار، به شکل رسمی فعالیت مدیریتی خود را در امور اسکله شهید بهشتی بندر چابهار آغاز کرد .

همچنین در آن روز که مصادف با سوم دی ماه سال جاری بود این روز مقامات ایرانی، هندی و افغان به‌ صورت مشترک نخستین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح کردند.

بندر چابهار ایران از نظر موقعیت جغرافیایی خود بندری راهبردی با اهمیت زیاد برای دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه و همکاری متقابل است و با قرار گرفتن بندر چابهار در فهرست حوزه های معاف از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ملت ایران ، مقامات هندی بر این باورند که مسیر جدید حمل و نقل هند به بندر چابهار می‌تواند در فعالیت‌های تجاری میان دو کشور بسیار حائز اهمیت باشد.

یودی بهاسکار مدیر اجتماعی مطالعات سیاسی هند؛ افتتاح مسیر جدید حمل و نقل میان ایران و هند را به‌ عنوان تحولی جدید در روابط میان دو کشور خوانده به ویژه در زمانی که افغانستان برای شکوفایی اقتصادی خود در دوره جدید این راه برایش مهم و ارزشمند است.

به گفته بهاسکار، مسیر جدید حمل و نقل به ‌عنوان یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند هند و دیگر کشورهای آسیایی مانند ژاپن را در تجارت منطقه ای موفق کند.

 

منبع: میزان

 

Additional Info

کلیک: 2573 بار -
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید