Print this page
برنامه بانک مرکزی هند برای حفظ ثبات مالی; تشدید نظارت بر موسسات مالی غیربانکی در هند

برنامه بانک مرکزی هند برای حفظ ثبات مالی; تشدید نظارت بر موسسات مالی غیربانکی در هند

توسط 22 تیر 1398   ⁄    اخبار خارجی

با توجه به عدم توسعه بازار سرمایه در هند، بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی در تامین مالی فعالیت‌ها و پروژه‌های اقتصادی نقش مهمی دارند. در سال‌های اخیر، روند فعالیت و تسهیلات‌دهی این موسسات نشان داده است که آن‌ها از مسیر اصلی و توسعه‌ای خود خارج شده‌اند. به همین دلیل به منظور جلوگیری از عدم وقوع بحران مالی، بانک مرکزی هند تصمیم دارد نظارت بر این موسسات را تشدید نماید. کنترل ارتباطات این موسسات با شرکت‌ها و بخش‌‌های دیگر، ساماندهی سیستم‌های مدیریت ریسک مطلوب در این موسسات و استفاده از فناوری و سامانه‌های نوین و جامع بانکداری از برنامه‌های بانک مرکزی هند در این راستا است.

 

 NBFC ها موسسه مالی غیر بانکی هستند که از سال ۱۹۵۶ توسط قانون پولی و مالی کشور هند اجازه فعالیت دارند. این موسسه‌ها در ابتدای تاسیس اجازه سپرده پذیری نداشتند اما در سال ۱۹۶۳ در اصلاحیه قانون بانکداری هند مجوز سپرده پذیری را دریافت نمودند. فعالیت ‌این موسسه‌ها با اندکی تفاوت شبیه بانک‌های تجاری در هند هستند و نقش مهمی در نظام مالی هند دارند.

مقامات بانک مرکزی هند بیان کردند با توجه به اینکه بازار سرمایه به اندازه کافی توسعه پیدا نکرد، بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی در تامین مالی فعالیت‌ها و پروژه‌های اقتصادی هند نقش مهمی دارند. و اگر بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند می‌توان به رشد و رونق اقتصادی دست یافت. اما اگر از مسیر اصلی خود خارج شوند و به قصد افزایش سود و نفع شخصی خود به سمت فعالیت‌های غیرمولد حرکت نمایند اثرات زیانباری در اقتصاد کشور به جا می‌گذارند.

تشدید نظارت بر موسسات مالی غیربانکی در هند

در دو سه سال اخیر، روند فعالیت و تسهیلات‌دهی این موسسه‌ها نشان داده است که آن‌ها از مسیر اصلی و توسعه‌ای خود خارج شده‌اند. به همین دلیل ممکن است تداوم این روند به بحران مالی در هند منجر شود. این می‌تواند خطر بزرگی برای اقتصاد کشور باشد.

به همین منظور بانک مرکزی هند اعلام کرده است نظارت خود بر این موسسات را تقویت می‌کند. رئیس بانک مرکزی هند در این خصوص گفته است که بانک مرکزی از سلامت موسسات مالی غیر بانکی (NBFC) مراقبت می کند و اقدامات مناسب برای اصلاح روند فعالیت این موسسات را اتخاذ می‌کند.

رئیس بانک مرکزی هند همچنین گفته است: ثبات مالی یکی از پیش‌شرط‌های اساسی برای رشد و توسعه اقتصادی است. بنابراین برای حفظ روند روبه رشد هند در مسیر رونق، باید ثبات نظام مالی را حفظ کنیم. بازرسی‌های نظارتی ما نشان ‌می‌دهد که برخی از این موسسات مالی در دوسه سال اخیر به جای کمک به رشد کشور، برای افزایش سود و نفع شخصی خود به سمت بخش‌های غیرمولد حرکت کردند که این فعالیت‌ها برای موسسات بازده خوبی داشت اما اثرات منفی برای اقتصاد کشور دارد.

وی معتقد است اگر با این موسسات متخلف برخورد جدی نشود و فعالیت آنها را اصلاح نکنیم، انگیزه دیگر موسسات و حتی بانک‌ها نیز برای حرکت به این سمت افزایش ‌می‌یابد و این مساله منجر به بحران بزرگی در نظام مالی خواهد شد. به همین منظور نظارت خود بر این موسسات را افزایش خواهیم داد.

اقدامات بانک مرکزی هند برای افزایش نظارت بر موسسات مالی

بانک مرکزی هند در راستای تشدید نظارت خود بر موسسات مالی غیر بانکی تصمیم گرفته است که اقدامات اساسی زیر را انجام دهد:

یکی از اقدامات مقام ناظر در این راستا این است که ارتباطات این موسسات با شرکت‌ها و بخش‌‌های دیگر را به خوبی کنترل نماید. و میزان وام دهی و تسهیلات این موسسات به شرکت‌ها را شفاف نماید.

از اقدامات دیگر در راستای تقویت نظارت بر موسسات، ساماندهی سیستم‌های مدیریت ریسک مطلوب در این موسسات است. سیستم‌هایی که بتواند ریسک فعالیت‌های مختلف این موسسات را کنترل نماید.

یکی از کارهای مهمی که بانک مرکزی هند تصمیم بر انجام آن را دارد استفاده از فناوری و سامانه‌های نوین و جامع بانکداری برای این موسسات است؛ که با استفاده از این سامانه‌ها کلیه حساب‌های این موسسات به صورت برخط در اختیار مقام ناظر قرار دارد. دسترسی به این حساب‌ها، نظارت بر نحوه فعالیت این موسسات را آسانتر می‌کند.

رئیس بانک مرکزی هند امیدوار است این اقدامات به ایجاد سیستم مالی قدرتمند و انعطاف‌پذیر در هند کمک نمایند.

 

منبع: اقتصاد مقاومتی

Additional Info

کلیک: 2633 بار -
رای شما
اشتراک :
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

آخرین پست های مدیر سایت

مرتبط ها :