شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
سفیر ایران در هند: افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و هند

سفیر ایران در هند: افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و هند

حجم کل مبادلات تجاری بین ایران و هند در سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۲۴ درصد رشد داشته است.

 

حجم کل روابط تجاری هند و ایران در سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۲۴ درصد رشد داشته است.
سفیر ایران در هند  با بیان این آمار گفت: در سال ۲۰۱۸ حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از ۱۷ میلیارد دلار افزایش یافت اما این رقم در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.
علی چگنی افزود: این افزایش حجم تجاری در حالی صورت گرفته است که در سال ۲۰۱۸ برخی تحریم های آمریکا علیه ایران نیز اعلام و اعمال شده بود.
وی بابیان اینکه صادرات ایران به هند در سال گذشته حدود دو و شش دهم درصد از مجموع واردات ۵۱۴ میلیارد دلاری این کشور را تشکیل می دهد گفت : حجم صادرات هند به ایران نیز در مجموع یک درصد صادرات ۳۳۰ میلیارد دلاری این کشور است که با توجه به توانمندی های دو کشور ، قابل توسعه است.
وی اضافه کرد : تا سال ۲۰۱۷ ایران شانزدهمین شریک تجاری هند بود اما پارسال این جایگاه یک رتبه بهبود پیدا کرده است.
سفیر ایران در هند رابطه تجاری دو کشور را مکمل یکدیگر توصیف کرد و افزود: تاریخ دیرینه روابط دو کشور نشان می دهد ایران و هند دید رقابتی با یکدیگر ندارند .
قمر آغا استاد دانشگاه و از کارشناسان سیاسی دهلی نو تصریح کرد : هند می خواهد به روابط با ایران ادامه دهد زیرا دو کشور روابط دیرینه ای دارند و دوتمدن بزرگ در جهان هستند.
وی افزود : هند در سیاست خارجی مستقل خود به فشارهای کشورهای دیگر بی توجه است و وبه این رویه نیز افتخار می کند حالا هم به تداوم ارتباط با ایران تاکید دارد.
محمد راشد از تحلیل گران هندی نیز با اشاره به اظهار نظر اخیر وزیر امورخارجه هند که گفته است در تصمیم گیری های خود از کشور دیگری کسب تکلیف نمی کند گفت: این واکنش نشان می دهد روابط ایران و هند با دخالت آمریکا خدشه دار نمی شود زیرا هردو کشور به هم نیازدارند.
در صفحه یازده کتاب نقش پارسی بر احجار هند نوشته علی اصغر حکمت جمله ای از جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند و از رهبران برجسته نهضت استقلال طلبی این کشور این جمله معروف بیان شده است :
روابط بین ایران و هند یک داستان کهنه تاریخ عالم است حالا باید این داستان کهنه را از کلک عزم و ثبات و مداد ائتلاف بر صفحه گیتی دوباره بنگاریم .

 
منبع: صدا و سیما
 

Additional Info

کلیک: 2401 بار -
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید