Print this page
خبر خوب هند برای گردشگران ایرانی; طراحی مکانیسم ریال-روپیه برای کالاهای غیر تحریمی

خبر خوب هند برای گردشگران ایرانی; طراحی مکانیسم ریال-روپیه برای کالاهای غیر تحریمی

توسط 23 مرداد 1398   ⁄    اخبار خارجی

سفیر هند در تهران اقتصاد ایران و هند را دارای پتانسیل خوب برای گسترش روابط می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که میزان مبادلات تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

 

دیپلمات کار کشته هندی، دولتش را اولین کشوری عنوان می‌کند که اقدام به راه اندازی مکانیسم مالی برای تبادل تجاری با ایران کرده است. او همچنین درباره تشکیل ائتلاف های منطقه‌ای، تاکید کرد که هند عضو هیچ ائتلافی نیست و برایش صلح و ثبات در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.
سفیر هند خبر خوبی هم برای گردشگران ایرانی داشت و آن اینکه صدور ویزا در بدو ورود در فرودگاه انجام می‌شود و گردشگران می توانند پس از تاییدیه در خواست خود، در فرودگاه ویزای خود را دریافت کنند.

گدام دارمندرا سفیر هند در تهران درباره سطح روابط اقتصادی دو کشور ایران و هند با توجه به همکاری‌های نزدیکی که در این زمینه با یکدیگر دارند، گفت: اقتصادهای ایران و هند هر دو بزرگ هستند، دو کشور از جمعیت جوانی برخوردار هستند، تولید ناخالص ملی ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار و هند هم حدود ۳ تریلیون دلار است، این دو اقتصاد دارای پتانسیل خوبی برای گسترش روابط هستند و بنیان های اقتصادی محکمی دارند.

وی درباره این‌که آیا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که علیه ایران اعمال شده بر روابط اقتصادی دو کشور تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ اظهار کرد: روابط تجاری هند و ایران در حال گسترش است، ما به دنبال این هستیم که این روابط فراتر از نفت و انرژی برود و همچنین به دنبال اضافه نمودن سایر کالاها به سبد روابط تجاری دو کشور هستیم.

این دیپلمات هندی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر حجم صادرات و تجارت دو کشور ۱۷ میلیارد دلار است که ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش دارد و کالاهای وارداتی ایران از هند شامل برنج، چای و دانه‌ سویا می‌شود، البته چالش‌هایی برای افزایش تجارت دو جانبه وجود دارد اما تعهد ما این است که تجارت میان دو کشور افزایش یابد، امیدواریم این چالش‌ها و موقعیت فعلی، موقتی و گذرا باشد.

سفیر هند در تهران خاطرنشان کرد: بنابراین باید نگاهمان به آینده باشد و روابط تاریخی بین دو کشور را استحکام بخشیم هدف ما نیز رساندن تجارت میان ایران و هند به ۲۰ میلیارد دلار است.

ما اولین کشوری بودیم که SPV  را با ایران راه اندازی کردیم. در حال حاضر صادرکنندگان و وارد کنندگان هر دو کشور از آن بهره‌برداری کرده و از منافع آن بهره‌مند هستند.

گدام دارمندرا در ادامه درباره آخرین وضعیت راه اندازی مکانیسم ریال-روپیه نیز اظهار داشت: این مکانیسم به صورت کامل و در چارچوب توافق بین بانک‌های مرکزی دو کشور اجرایی شده و به خوبی در حال فعالیت است که به آن SPV می‌گوییم. در واقع ما اولین کشوری بودیم که SPV را با ایران راه اندازی کردیم. در حال حاضر صادرکنندگان و وارد کنندگان هر دو کشور از مزایای آن بهره مند شده‌اند.

وی درباره این‌که آیا مکانیسم ریال-روپیه شامل کالاهای غیر تحریمی است؟ گفت: اصولا این مکانیسم برای کالاهای غیر تحریمی طراحی شده و اکنون این کالاها که شامل چای، برنج، سویا و ... است، مبادله می‌شوند.

این دیپلمات هندی درباره این که گفته شده بود براساس این مکانیسم قرار بوده خرید نفت از این طریق انجام شود و آیا این اتفاق افتاده است؟ اظهارکرد: همان طور که گفتم مختص کالاهای غیرتحریمی است و فقط این کالاها مبادله می‌شود.

سفیر هندوستان در تهران همچنین درباره این‌که آیا دولت هند برنامه‌ای برای افزایش واردات نفتی خود از ایران دارد یا خیر؟ گفت: باید صبر کنیم و منتظر باشیم.

گدام دارمندرا در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان سرمایه گذاری براساس توافق نامه چابهار انجام شده است؟ ابراز کرد: این قرارداد سه جانبه و با حضور کشورهای ایران، هندوستان و افغانستان است که از دسامبر ۲۰۱۸ فعال و  اجرایی شده است و شرکت IPGL هند به همراه سازمان بنادر و دریانوردی ایران در چارچوب این قرارداد در حال فعالیت هستند.

راه اندازی خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار توسط دولت هند 

وی درباره حجم مبادلات انجام شده نیز گفت: دولت هند یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار و ۸۵ میلیون دلار برای تهیه تجهیزات مورد نیاز این بندر اختصاص داده است، این تعهدات در حال حاضر در روند اجرا شدن قرار دارد و حجم ترافیک بار رضایت بخش است. از ژوئیه ۲۰۱۹، بیش از ۳ هزار واحد کانتینر از طریق بندر شهید بهشتی جا به جا شده است.

این دیپلمات هندی همچنین بیان کرد: بخش عمده کالاهای مبادله شده دانه‌های خوراکی و موارد ضروری دیگر همچون شکر است، امیدواریم این میزان تبادلات در ‌آینده افزایش یابد. ایران و هند هر دو متعهد به توسعه افغانستان هستند و نسبت به تسهیل این قرارداد برای توسعه افغانستان تعهد دارند. معتقدم لازم است که ما بازاریابی بهتری را برای مزایای بندر چابهار از طریق انتشار اطلاعات، به کاربران شامل فرستندگان کالا با کشتی و تجار انجام دهیم.

گدام دارمندرا در ادامه درباره سرمایه‌گذاری‌ها در بندر  گوادر پاکستان به عنوان نقطه تقابل بندر چابهار نیز اظهار داشت: ایران طرح‌های بسیار خوبی در زمینه توسعه چابهار، فراتر از تجهیزات بندری، دارد. این طرح ها شامل ایجاد منطقه آزاد، ایجاد مناطق مسکونی و ایجاد صنایع پتروشیمی می شود و ما می‌خواهیم که بخشی از برنامه توسعه چابهار توسط ایران باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هند و ایران می‌خواهند ببیند چگونه می‌توانند در چابهار جذب سرمایه کنند و ایران با توجه به منابع گازی خود چگونه می تواند از توسعه منطقه صنعتی و منطقه آزاد چابهار بهره مند شود. با توجه به این‌ که هند یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان است، ما اهداف مشترکی برای چابهار داریم اما این‌که دیگر کشورها چه برنامه‌ای برای توسعه خود دارند مد نظر ایران و هند نیست.

سفیر هند در تهران با تاکید بر این که چشم انداز ایران برای توسعه صنعتی و اقتصادی با نیازهای انرژی و توسعه پرشتاب صنعتی هند همخوانی دارد، گفت: بنده از چابهار بازدید کردم و برنامه های بلندپروازانه‌ ایران برای توسعه چابهار دیدنی است و ما خوشحالیم که بخشی از این برنامه‌ها هستیم.

این دیپلمات هندی تاکید کرد: بین برنامه‌های ایران و رشد هند همگرایی فراوانی وجود دارد و این توافق در بالاترین سطح میان نارندرا مودی نخست وزیر هند و حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به انجام رسیده است، که نباید از این نکته غافل شد.

دارمندرا همچنین درباره موضع دولت هند مبنی بر این که برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای به بهانه تامین امنیت خلیج فارس به دنبال ائتلاف منطقه‌ای هستند، با توجه به این که هند عموما موضع‌گیری خاصی نسبت به ائتلاف‌های منطقه‌ای ندارد، اظهار کرد: فکر می‌کنم خلیج فارس و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکای مهم هند هستند، بیش از ۸ میلیون تبعه هندی در این کشورها زندگی و کار می‌کنند. امنیت آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ضمن این‌ که ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منبع حیاتی تامین نیازهای ما در بخش انرژی هستند و از این رو امنیت، صلح و ثبات منطقه برای ما مهم است.  

وی با بیان این‌که دولت هند عضو هیچ ائتلافی نیست، تاکید کرد: ما روابط خوبی با همه کشورها داریم. سیاست کلی هند این است که بی طرف بوده و طرفدار منافع خود می باشد و به دنبال ارتقاء منافع خود روابط با شرکایش است و این سیاست اصولی هند می باشد.  

صلح و ثبات در منطقه-خلیج فارس- برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است

دولت هند عضو هیچ ائتلافی نیست، صلح و ثبات در این منطقه-خلیج فارس- برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. سیاست کلی هند در این‌گونه موارد بی طرفی است.

وی تاکید کرد: هم ایران و هم  کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تامین انرژی هند بسیار مهم هستند، صلح و ثبات در این منطقه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. روابط خوبی با همه کشورها داریم. اما سیاست کلی هند این است که در این‌گونه موارد بی طرف بوده و منافع ملی خود را مد نظر دارد.

سفیر هند در تهران درباره این‌که اخیرا مالک نفت کش استناایمپرو انگلیسی که در ۱۹ جولای با ۲۳ خدمه در تنگه هرمز متوقف شد، از مودی نخست وزیر هند در خواست کرده که شخصا برای آزادی این نفت‌کش مداخله کند با توجه به این که ۱۸ تن از خدمه هندی هستند، گفت: من از این گزارش‌ها آگاه هستم، خدمه از کشورهای مختلفی اعم از هند، روسیه، لتونی و  فیلیپین هستند، امنیت خدمه برای ما مهم است.

این دیپلمات هندی خاطرنشان کرد: از دولت ایران به خاطر دسترسی کنسولی که به ما اعطا کردند سپاسگزاریم. در ملاقاتی که با خدمه داشتیم از سلامت آن‌ها مطمئن شدیم. همچنین از ایران درخواست کردیم که از آن ها مراقبت کرده و هر چه سریعتر ‌آن‌ها را ‌آزاد کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره توسعه و تسهیلات گردشگری میان دو کشور نیز گفت: گردشگری موضوعی است که جنبه مهمی از روابط ما را تشکیل می‌دهد و اغلب ممکن است مورد غفلت واقع شود. ایران و هند روابط چند هزار ساله دارند، مردم دو کشور همواره در آمد و شد و مسافرت بوده اند که اسناد آن به صورت مبسوط موجود است و امروز هم این تعاملات ادامه دارد.

دارمندرا تصریح کرد: علاوه بر گردشگران، زائران زیادی از هند برای بازدید و زیارت مکان‌های مذهبی به مشهد و قم سفر می‌کنند و از آن جا نیز به نجف و کربلا می‌روند. همچنین در زمینه صدور روادید تسهیلاتی در نظر گرفته شده و در حال حاضر ویزا به صورت الکترونیک برای اتباع دو کشور صادر می‌شود. همچنین متعهد هستیم سفر تجار و بازرگانان را تسهیل کنیم.

صدور روادید در بدو ورود در فرودگاه برای گردشگران انجام می‌شود

سفیر هند در تهران همچنین درباره لغو روادید میان دو کشور هم گفت: اکنون بحث صدور روادید در بدو ورود در حال انجام است، در واقع ویزا در فرودگاه صادر می‌شود که قبل از آن اشخاص به صورت آنلاین فرم در خواست را پر کرده و پس از اخذ تاییدیه می توانند به هند سفر کرده و در آن جا روادید خود را در بدو ورود دریافت کنندد.  

وی همچنین در پایان درخصوص مراودات آموزشی و دانشجویی میان ایران و هند اظهار داشت: روابط علمی، روابط تاریخی دو کشور را مستحکم می‌کند. دانشجویان زیادی از هند در ایران و در شهرهای قم و مشهد ساکن بوده و  در حال فراگیری علوم دینی هستند، همچنین دانشجویان ایرانی برای تحصیلات عالی به هند سفر می‌کنند.

سفیر هند در پایان یادآور شد: در حال کار با مقامات ایران به منظور تشویق دانشجویان بیشتر برای تحصیل در هند هستیم. همچنین در حال مذاکره هستیم تا هم سطح‌سازی مدارک تحصیلی علمی هند با مدارک ایران انجام شود. یکی دیگر از برنامه‌ها تسهیل دوره های آموزشی فنی به منظور تقویت مهارت و بدست آوردن فناوری ها و اطلاعات به روز است که این موضوض نیز از جانب طرف هندی تحت برنامه همکاری فنی و اقتصادی هند (ITEC) در حال انجام است.   

 

منبع: ایسنا

Additional Info

کلیک: 2867 بار - بروزرسانی در چهارشنبه, 23 مرداد 1398 17:05
رای شما
اشتراک :
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

آخرین پست های مدیر سایت