Print this page
افزایش ۷۴ درصدی صادرات چای هند به ایران

افزایش ۷۴ درصدی صادرات چای هند به ایران

توسط 26 بهمن 1398   ⁄    اخبار خارجی

داده های منتشر شده از سوی کمیته صنایع چای هند نشان می دهد که واردات چای ایران از هند در سال گذشته افزایش یافته و ایران با عبور از روسیه به بزرگ ترین خریدار چای هند در جهان تبدیل شده است.

 

بر اساس داده های منتشر شده،  ایران در سال گذشته (۲۰۱۹) حدود ۵۳.۵ میلیون تن چای از هند وارد کرده که این مقدار در مقایسه با سال ۲۰۱۸ افزایش ۷۴ درصدی را نشان می دهد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم چای خریداری شده توسط ایران در سال گذشته ۲۷۶ روپیه (۴ دلار) بوده است که این قیمت در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۵۵ روپیه اعلام شده بود.

در مجموع کل صادرات چای هند در سال گذشته با ۳ درصد کاهش ۲۴۸ میلیون تن اعلام شده که این کاهش صادرات به دلیل آب و هوای بد در طول فصل تولید چای در هند ذکر شده است.

هند و ایران با استفاده از سیستم مالی روپیه-ریال به تجارت خود ادامه می دهند تا از تحریم های آمریکا دور بمانند.

اعظم مونم رییس شرکت صادر کننده چای “مک لوید راسل هند” در خصوص صادرات چای هند به ایران می گوید، افزایش تجارت چای میان ایران و هند به دلیل سیستم روپیه – ریال امکان پذیر شده و دیپلماسی هند در مقابل ایران به ما کمک خواهد کرد که به عنوان یک همکار تجاری ایران باقی بمانیم.

پیش از این روسیه به عنوان بزرگ ترین مقصد چای هند محسوب می شد و صادرات این محصول هند به روسیه و سایر کشور های آسیای مرکزی مجموعا ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل صادرات چای هند را شامل می شد.

ایران همچنین یک خریدار بزرگ چای ارتدوکس هند است. این کشور سالانه ۲۸ تا ۳۰ میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس از هند خریداری می کند.

هند که دومین کشور بزرگ صادر کننده چای به جهان است، معمولا چای از نوع سی تی سی را به کشورهایی از جمله پاکستان، مصر و انگلیس صادر می کند در حالی که این کشور محصولات چای از نوع ارتدوکس را به کشورهایی همچون ایران، عراق و روسیه ارسال می کند.

چای به دو شیوه سنتی ارتدوکس( Orthodox) و غیر سنتی (CTC) تولید می شود. تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است.

در شیوه CTC کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد.

هم اکنون صادرات عمده ایران به هند شامل نفت، کودهای شیمایی و محصولات شیمیایی می باشد،  در حالی که از جمله واردات عمده تهران از هند، غلات، چای، قهوه، ادویه جات و مواد طبیعی می باشد.

ارزش تجارت دوجانبه هند و ایران از  ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به ۱۳.۸ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۷-۱۸ افزایش یافته است. ارزش صادرات هند به ایران حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.  

 

منبع: ایرنا

Additional Info

کلیک: 2031 بار -
رای شما
اشتراک :
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

آخرین پست های مدیر سایت

مرتبط ها :