شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
استقبال هند از ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار

استقبال هند از ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار

پروژه بندر چابهار ایران که با سرمایه گذاری هند در حال توسعه است، شامل یک منطقه آزاد تجاری خواهد شد و همچنین قرار است افغانستان در این منطقه یک شعبه بانکی ایجاد کند.

 

بنابرگزارش رسانه‌های هند، شورای نگهبان ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار موفقت کرده است. در این راستا، یک یاداشت تفاهم میان سازمان بنادر ایران و مقامات منطقه آزاد تجاری برای اجرایی کردن قوانین و مصوبات مناطق آزاد تجاری در بندر چابهار امضا شده است.

آرون کومار گوپتا رییس سازمان بنادر جهانی هند گفت: ایجاد یک منطقه آزاد در بندر چابهار حمل و نقل کالا و بار در این بندر را افزایش خواهد داد.

وی افزود: بانک مرکزی ایران به بانک غضنفر افغانستان برای ایجاد یک شعبه بندر چابهار مجوز صادر کرده است. این امر می‌تواند به افزایش تجارت در چابهار کمک کند.

سازمان بنادر جهانی هند از سال ۲۰۱۸ تاکنون کنترل دو اسکله در بندر شهید بهشتی چابهار را بر عهده داشته است.
گوپتا توضیح داد: صادرات به افغانستان از طریق بندر چابهار از سال ۲۰۱۹ آغاز شد. از آن زمان تاکنون این صادرات رشد بسیار خوبی داشته است.

ارسال نخستین محموله ترانزیتی از بندر چابهار به هند
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار یک محموله ترانزیتی از بندر شهیدبهشتی چابهار در راستای توافق سه جانبه هند، افغانستان و ایران به هندوستان ارسال شد.

بهروز آقایی اظهار داشت: کشتی کانتینربر هیزل تعداد ۳۰ دستگاه کانتینر یخچالی و ۹ دستگاه کانتینر معمولی که همه آن‌ها حاوی محموله‌های ترانزیتی از مبدا کشور افغانستان به مقصد بنادر موندرا و ناواشیوا بودند بارگیری و به همراه ۲۸ دستگاه کانتینر خالی به هند ارسال شد.

آقایی افزود: ۱۴ کشتی اختصاصی در ۲ سال اخیر برای حمل کالای اساسی افغانستان به بندر شهیدبهشتی چابهار وارد شده که تنها پنج کشتی حامل گندم اهدایی دولت هندوستان به این کشور امسال وارد این بندر شده است.

سرمایه گذاری هند در بندر چابهار
دولت هند در برنامه بودجه سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ خود که به پارلمان این کشور ارائه شد، بودجه اختصاص یافته به پروژه بندر چابهار را در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش داد.

نشریه پرینت نوشت: در بودجه اعلام شده برای وزارت امور خارجه هند، ۱۰۰ کرور روپیه (معادل تقریبی یک میلیارد روپیه یا ۱۴ میلیون و ۱۰ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر گرفته شده است.

افزایش بودجه پروژه بندر چابهار در زمانی که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بسیار افزایش یافته است، نشان دهنده اهمیت این پروژه برای هند و همچنین تعهد دهلی نو برای تکمیل بندر چابهار است.

آمریکا برای توسعه بندر چابهار به هند یک معافیت از تحریم‌های ایران داده است. در ماه دسامبر سال گذشته رسانه‌های هندی اعلام کردند که آمریکا یک تضمین کتبی به هند ارائه کرده است که بر اساس آن هند می‌تواند برای خرید تجهیزات در بندر چابهار اقدام کند.

نیرمالا سیتارمان وزیر اقتصاد هند در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ پس از دیدار با استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا در دهلی نو اعلام کرد که هند برای ادامه تجارت با افغانستان به بندر چابهار ایران احتیاج دارد.

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. هند با ادامه اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محسور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱. ۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است.

 

منبع: ایرنا

 

 

Additional Info

کلیک: 1695 بار -
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید