شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
انصراف هند از عضویت در پیمان اقتصادی آسیا پاسیفیک

انصراف هند از عضویت در پیمان اقتصادی آسیا پاسیفیک

در حالی‌که سومین نشست سران توافقنامه همکاری جامع اقتصادی جامع منطقه آسیا پاسیفیک (RCEP) در حاشیه سی و پنجمین نشست سران آسه آن چندی پیش برگزار شد، خبرها حاکی از آن است که هند از عضویت در RCEP منصرف شد.

 

پانزده عضو RCEP پس از نشست سران اعضای این توافقنامه مشترکا اعلام کردند مذاکرات مربوط را به پایان رسانده و در سال آینده توافقنامه را امضاء می کنند. اما در این میان، نکته چشمگیر این بود که هند تصمیم گرفته است به این توافقنامه نپیوندد.

RCEP  یک توافقنامه تجارت آزاد است که در سال ۲۰۱۲ به ابتکار ۱۰ کشور عضو آسه آن مطرح شده و از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند و هند برای عضویت در آن دعوت شده است. این توافقنامه به منظور کاهش و از بین بردن موانع تجاری عوارضی و غیرعوارضی و نهایتا ایجاد یک بازار واحد و تجارت آزاد در منطقه مطرح شده است و مهم ترین توافقنامه تجارت آزاد در آسیا و اقیانوسیه است و ۳.۵ میلیارد جمعیت و ۳۰ درصد ارزش تولید ناخالص کل جهان را تحت پوشش خود قرار داده است.

نکته چشمگیر در این میان، انصراف هند از عضویت در آن پس از سومین نشست سران توافقنامه RCEP بود. در ماه سپتامبر سال جاری در نشست وزیران ۱۶ کشور که قرار بود عضو RCEP شوند، اعضا به توافق اولیه رسیده بودند اما هند در آخرین لحظات این نشست تردیدهای خود را نسبت به موارد توافقنامه مربوط به عوارض گمرکی، تجارت خدمات، بازار و سرمایه گذاری را مطرح کرد و در هفته‌های بعد نیز خبر نپیوستن هند به این توافق پررنگ‌تر شد.

این کشور ابراز نگرانی کرده که باز کردن سریع درهای بازار هند به روی اعضای توافقنامه به صنایع بومی هند و کاهش نرخ عوارض گمرکی به صنایع تولیدی هند آسیب برساند. نارندرا مودی نیز اخیرا پس از سومین نشست سران توافقنامه RCEP به طور رسمی اعلام کرد در صورت عدم بر طرف شدن نگرانی‌های اصلی هند، این کشور بر سر موارد مربوط به منافع محوری خود سازش نمی کند و به این ترتیب، از عضویت در RCEP منصرف شده است.

 

منبع: ایبنا

Additional Info

کلیک: 2613 بار -
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید