برگزاری نشست واردکنندگان و صادرکنندگان به کشور هند
نشست واردکنندگان و صادرکنندگان به کشور هند به منـــظور هم اندیشی در راستای بررسی مشکلات موجود و راهکارهای افزایش مبادلات تجاری دو کشور در روز دوشنبه مورخ 1400/10/27 از ساعت 14 الی 16 در محل طبقه دهم اتاق بازرگانی ایران با حضور کارشناسان برگزار گردید.
انجمن فولاد هند به دنبال بازگرداندن عوارض واردات است
انجمن فولاد هند (ISA) پیشنهاد کرده است که تعرفه های آنتی دامپینگ و حقوق گمرکی جبرانی (Countervailing) بر روی برخی محصولات نهایی فولاد وارداتی بازگردانده شود.
در این بین پیشنهاد تعرفه و حقوق گمرکی جبرانی بر روی برخی محصولات تخت فولاد ضد زنگ نورد سرد و گرم از چین وجود دارد. این کشور همچنین خواستار اعمال عوارض ضد دامپینگ بر واردات محصولات تخت با پوشش آلومینیوم و روی است که منشأ یا صادرات آن از چین، ویتنام و کره جنوبی است. علاوه بر این هند خواهان عوارض مذکور بر واردات میلگرد و مفتول آلیاژی از چین نیز می باشد.
کالانیش خاطرنشان می کند که این انجمن از وزارت دارایی خواسته است تا این اقدامات را تا 31 ژانویه بازگرداند.
این تعرفه ها همگی 12 ماه پیش با هدف کمک به مصرف کنندگان فولاد در میان افزایش قیمت ها به حالت تعلیق در آمدند.
انجمن ISA همچنین از وزارتخانه مربوطه درخواست کرده تعرفه های آنتی دامپینگ را برای مقاطع نورد گرم، نورد سرد و مقاطع تخت فولادی روکش رنگی و همچنین مفتول، تمدید نماید تا از صنعت فولاد داخلی در برابر واردات محصولات با قیمت های پایین محافظت کند.
آقای Alok Sahay؛ دبیر کل انجمن ISA گفت: پیشنهاد این انجمن به دولت قبل از بودجه اتحادیه، طیف گسترده ای از نگرانی های بازیگران فولاد هند را پوشش می دهد. این پیشنهاد مسائلی راکه باید حل شود را برای رشد بخش فولاد و افزایش ظرفیت نصب شده فعلی از 144 میلیون تن به 300 میلیون تن همانطور که توسط سیاست های ملی فولاد که در سال 2017 رونمایی و تعیین شده بود، برجسته می کند.
کاهش و منطقی سازی برخی از تعرفه ها به همراه اقدامات سیاسی خاص، به ایجاد زمینه های بازی برابر در عرصه جهانی کمک می کند به ویژه در شرایطی که دو سوم واردات از سوی کشورهای دارای توافق تجارت آزاد (FTA) با هند بوده که تعرفه گمرکی صفر را شاهد هستند و درنتیجه هزینه های مشابهی را متحمل نمی شوند.
ساهای اضافه کرد: ما متواضعانه از وزارت دارایی خواسته ایم که پیشنهادات ما را بررسی کند و امیدواریم که دولت با اقدامات لازم وارد عمل شود.
این انجمن همچنین به دلیل دسترسی کم برخی محصولات درهند، تعرفه صفر را برای واردات زغال کک شو، قراضه ضد زنگ و نیکل پیشنهاد کرده است. انجمن مذکور پیشنهاد کرده که بنزین، نفت و گاز طبیعی را تحت نظارت مالیات کالا و خدمات GST قرار دهند.
آقای Dilip Oommen رئیس انجمن فولاد هند گفت: صنعت فولاد به عنوان یک عامل حیاتی در اقتصاد، منتظر بودجه اتحادیه برای سال مالی 2022-2023 جهت تخصیص بودجه بیشتر و بارگذاری اولیه برای پروژه های زیربنایی دولتی است که تقاضای این فلز را صرف نظر از تعرفه واردات صفر برای مواد اولیه افزایش می دهد.
وی اینگونه نتیجه گیری می کند که این اقدامات برای ارتقای تولید داخلی ضروری است که علاوه بر ایجاد مزیت در برابر تولیدکنندگان فولاد خارجی، فشار مورد نیاز را برای خود اتکایی یا به زبان هندی Atmanirbharta ایجاد می کند.
منبع: دنیای معدن
با حضور معاون اقتصادی وزیر امور خارجه؛ ستاد هماهنگی روابط اقتصادی برای توسعه روابط با هند برگزار شد
جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی برای توسعه روابط با هند با حضور معاون اقتصادی وزیر امور خارجه برگزار شد.
مهدی صفری پس از برگزاری جلسه شورای هماهنگی روابط اقتصادی خارجی ، با بیان اینکه موضوع این جلسه درباره روابط با هند بود، گفت: یکی از مسائل مهم سرمایه گذاری در چابهار است که این موضوع در حال "رفعِ موانع" است.
وی ادامه داد: مساله بعدی درباره سرمایه گذاری برخی از کشورها در چابهار است که کشورهای همسایه از جمله افغانستان بتوانند شرکتهای "جوینت ونچر" (مشارکتی) ایجاد و محصولات آن را به کشورهای حوزه خلیج فارس و هند صادر کنند.
صفری با اشاره به اینکه در جلسه امروز تاکید بر تهاتر با هند صورت گرفت، گفت: هندیها اخیرا تقاضای خرید میعانات داشتند که ما گفتیم به صورت تهاتر این کار را انجام میدهیم؛ همچنین ما مقدار زیادی مواد اولیه دارو از هند وارد میکنیم که برای این واردات باید ارز مورد نیاز از طریق تهاتر انجام شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه همچنین رشد صادرات ایران به هند را زمینه ساز تهاتر با این کشور دانست.
صفری در ادامه با اشاره به اینکه یک "ساپلای کریدیت" (خط اعتباری) هم فراهم شده است افزود: این در زمینه غذا و دارو است که هفته پیش نهایی شد.
وی همچنین تاکید کرد: هند توانست از فرصت چابهار استفاده کند، ما به سرمایه گذاران سایر کشورها هم پیشنهاد کرده ایم که در چابهار سرمایه گذاری داشته باشند؛ چابهار فاصله کمی با پاکستان دارد و ما تلاش داریم این کریدور را هم فعال کنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره میزان تعرفه کالاها در تجارت با هند اظهار کرد : امیدواریم این تعرفهها با توافق انجام شده، بتواند رشد روابط تجاری را فراهم کند.
صفری در ادامه گفتوگو با صدا و سیما درباره عملکرد دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم نیز گفت: ما فقط در تجارت با روسیه رشد ۱۲۰ درصدی داشته ایم که شامل صادرات و واردات میشود، درباره قفقاز هم همین گونه است؛ در آسیای مرکزی هم با کشورهایی، چون تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان رشد تجاری داشته ایم؛ علت این رشد هم گسترش ترانزیت است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه تمرکز ما روی گرفتن پروژههای "صدور خدمات مهندسی" هم هست، اظهار کرد : این پروژهها علاوه بر داخل در خارج هم ایجاد شغل میکند و اغلب کالاها از ایران به آن جا صادر میشود، اما تنها مشکلی که داریم مساله ضمانت پروژه هاست؛ با صندوق ضمانت صحبت کرده ایم که سقف اعتباری خودشان را بالا ببرند و بتوانند این پروژهها را پوشش بدهند که اگر این سقف اعتبار بالا برود، ما میتوانیم بیش از دو و نیم میلیارد دلار پروژه به عنوان صدور خدمات مهندسی داشته باشیم.
منبع: ایلنا
توسعه همکاری منطقهای زیر سایه توافق چابهار محقق میشود/ راهاندازی دالان تجاری هند و افغانستان
درحالحاضر بحث بسیار مهم و سیاست دولت در چابهار، برقراری ارتباط قوی با کشورهای همسایه است و ماموریت ما این است که این ارتباطات را با همسایههای محصور در خشکی قوی کنیم تا آنها بتوانند از طریق مسیر ایران کالاهای صادراتی و وارداتی خود را جریان دهند و این اعتماد درباره مسیر ایران به صورت چندجانبه باید شکل بگیرد تا تجارت کشورمان با کشورهای همسایه رونق پیدا کند.
حدود ۵ سال از امضای موافقتنامه تاسیس دالان تجاری ایران، هند و افغانستان (موسوم به توافقنامه چابهار) میگذرد. قرار بود براساس این توافقنامه، چابهار به یک دروازه جدید برای دالان ترانزیتی بین جنوب و شرق و همچنین جنوب به شمال تبدیل شود. همچنین با اتمام راهآهن چابهار-زاهدان و اتصال آن به خط ریلی زاهدان-سرخس، بندر چابهار نقطه اتصال بین کشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز تبدیل و به گسترش همکاریهای منطقهای بین ایران و همسایگانش بهطور موثر کمک کند.
البته اجرای این توافقنامه با مشارکت و سرمایهگذاری هندیها میتوانست به افزایش اشتغال در محور شرق و کسب درآمدهای حاصل از ترانزیت برای ایران هم بینجامد و از سوی دیگر پیشرفت و تسریع در این توسعه، عاملی قدرتمند برای پیشرفت در اجرای توافقنامههایی باشد که ایران با سایر کشورها دارد، ازجمله کریدور جنوب-شمال. توافقنامه کریدور حملونقل بینالمللی جنوب-شمال یا همان نوستراک در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۰ بین ۳ کشور ایران، هند و روسیه منعقد شد که درحالحاضر اعضای این کریدور با پذیرش ۱۰ عضو دیگر شامل آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و سوریه افزایش پیدا کرده است.
در این کریدور، بنادر شهید بهشتی و کلانتری میتوانند به یک گذرگاه مهم برای عبور کالا از جنوب آسیا و هندوستان به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه تبدیل شوند به طوری که گفته میشود از طریق کریدور جنوب-شمال، هزینه حملونقل کالا و کانتینر از کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب آسیا به روسیه و شمال اروپا ۳۰ درصد ارزانتر و چندین روز سریعتر از مسیر کانال سوئز است.
با وجود تمام این فرصتها برای چابهار، بهتازگی به دلایلی شاهد افت جایگاه آن در مسیرهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی بودیم که اختلافات با اپراتور هندی و شرکت ایرانی طرف قرارداد آنها در بندر شهید بهشتی، پیامدهای قطع سرویسهای منظم و مستقیم خطوط کشتیرانی کانتینری، به روی کار آمدن طالبان در افغانستان و تغییر مواضع این کشور در برابر هند و مسیر ترانزیتی از طریق ایران، تحقق نیافتن برنامههای ایران در اتصال ریلی چابهار به شبکه سراسری راهآهن از جمله دلایلی هستند که باعث شدند کریدور شمال-جنوب هم به کار چابهار و موافقتنامه دالان تجاری بین ۳ کشور نیاید.
کاهش ۳۶ درصدی عملکرد کانتینری بنادر چابهار
آمارهای رسمی از بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار نشان میدهند مجموع عملکرد این بنادر با احتساب فرآوردههای نفتی طی ۷ ماه امسال به ۲۰۶۳۲۵۹ تن رسیده که این عدد در مدت مشابه در سال گذشته ۱۸۴۶۲۸۲ تن بوده است.
هرچند مجموع عملکرد ۷ ماه امسال نسبت به سال گذشته معادل ۱۱ درصد رشد داشته اما این رشد عمدتا به دلیل افزایش تخلیه کالاهای اساسی و صادرات مواد معدنی بوده که مربوط به مبادلات تجاری داخل کشور است و اصالتا حضور و فعالیت اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی (که قرار بود چابهار را به شریان عبور مبادلات تجاری بینالمللی متصل کنند) نقشی در این افزایش ندارد.
در همین حال در بخش فعالیتهای کانتینری مجموع عملکرد ۷ ماه امسال بنادر چابهار (بندر کلانتری و بندر شهید بهشتی) ۱۲۳۱۴ تیاییو ثبت شده که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته به ۱۹۳۱۶ تیاییو رسیده بود و کاهشی ۳۶ درصدی را نشان میدهد.
نکته حائز اهمیت در این اعداد و ارقام این است که فعالیتهای کانتینری که یک شاخص مهم و تاثیرگذار در همکاری موثر بین ایران و هند برای توسعه چابهار در قالب کریدور جنوب-شمال و همچنین توافق سهجانبه ایران و هند و افغانستان به شمار میرفت، کاهش قابلتوجهی پیدا کرده و اکنون تنها محدود به تردد موردی کشتیهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بندر شهید کلانتری شده که کانتینرها را بهطور غیرمستقیم و از طریق بندر جبلعلی یا بندرعباس به چابهار وارد یا از آن خارج میکنند.
تمام انرژی خود را برای چابهار میگذاریم
نباید فراموش کنیم در حالی نگرانیها برای ضعف جایگاه ترانزیتی چابهار وجود دارد که شاهد فعال شدن پیمانها و موافقتنامههای متعددی بین کشورهای همسایه در بحث ترانزیت هستیم.
برای مثال، براساس موافقتنامه APTTA که سال ۲۰۱۱ بین افغانستان و پاکستان به امضا رسید، کامیونهای حامل کالای تجار افغان اجازه دارند تا تولیدات افغانستان را به بازارهای بزرگ هند و چین از طریق بنادر پاکستان (کراچی، بندر قاسم وگوادر) صادر کنند.
موافقتنامه لاجورد از دیگر موافقتنامههای ترانزیتی فعال بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه است که این موافقتنامه برای کاهش موانع ترانزیتی و تجاری و توسعه عملیات مشترک گمرکی بین کشورها برای تسهیل دسترسی کشورهای عضو به بازار اروپا امضا شده است.
موافقتنامه «تاپی» هم از دیگر پیمانهای مهم منطقه به شمار میرود که مهمترین خط انتقال انرژی است که از افغانستان عبور و گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند منتقل میشود. همچنین پروژه گسترده «یک کمربند-یک جاده» که پروژه مشترک دولت چین و پاکستان برای ایجاد دالان اقتصادی چین-پاکستان و با هدف دسترسی غرب چین به اقیانوس هند از طریق بندر گوادر در حال اجراست؛ بنابراین با وجود چنین پیمانهای محکمی غفلت از بندر چابهار میتواند باعث از دست رفتن فرصتهای بیتکراری برای کشورمان باشد.
علیاکبر صفایی، مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی درباره تصمیمات برای ارتقای جایگاه ترانزیتی بندر چابهار و تعیین تکلیف قرارداد با هندیها اظهار کرد: پس از این تمام انرژی خود را برای بندر چابهار میگذاریم و هدف دولت سیزدهم تقویت روابط با کشورهای همسایه است.
وی ادامه داد: درحالحاضر بحث بسیار مهم و سیاست دولت در چابهار، برقراری ارتباط قوی با کشورهای همسایه است.
ماموریت ما این است که این ارتباطات را با همسایههای محصور در خشکی قوی کنیم تا آنها بتوانند از طریق مسیر ایران کالاهای صادراتی و وارداتی خود را جریان دهند و این اعتماد درباره مسیر ایران به صورت چندجانبه باید شکل بگیرد تا تجارت کشورمان با کشورهای همسایه رونق پیدا کند.
شرط ورود به قرارداد ۱۰ ساله با هندیها
این کاهش عملکرد در شرایطی است که اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی مصرانه به دنبال تعیین داروی بینالمللی در قرارداد با ایران است و همین موضوع زمزمههایی از بروز اختلافات را شکل داده اما فرآیند تعیین داروی بینالمللی و بیان آن در قرارداد اقدام راحتی نیست و علاوهبر امضای رئیسجمهوری، نیاز به مجوز مجلس دارد.
حال اینکه تا زمانی که داوری بینالمللی در متن قرارداد اعمال نگردد، هندیها به فاز دوم که همان انتقال از حالت موقت کنونی به قرارداد ۱۰ ساله است، وارد نمیشوند و تجهیزات مورد تعهد هم یا وارد نمیشوند یا مورد استفاده قرار نمیگیرند، کما اینکه تاکنون ۶ جرثقیلی که هندیها وارد چابهار کردهاند، عملیاتی نشده است.
تمام این وقایع در شرایطی رخ میدهد که بندر چابهار از موانعی که سایر بنادر ایرانی با آنها در مقوله تحریمهای بینالمللی روبهرو بودند، به دور بوده و بهطور رسمی از تحریمهای ایالات متحده مستثنا شده است. اما ظاهرا این امتیاز خاص نیز کمکی به وضعیت عملکردی بندر چابهار نکرده
است.
فرهاد منتصر کوهساری در زمانی که مسئولیت معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر را برعهده داشت، درباره علت استفاده نکردن از تجهیزات بندری که اپراتور هندی به چابهار وارد کرده به ایلنا گفت: واردات و استفاده از تجهیزات جدید از جمله ۶ جرثقیلی که اپراتور هندی آنها را به بندر شهید بهشتی آورده در قرارداد موقت دیده نشده و استفاده از این تجهیزات جزو تعهدات اپراتور هندی در قرارداد ۱۰ ساله در قالب ۸۵ میلیون دلار سرمایهگذاری است.
وی ادامه داد: اپراتور هندی زودتر از عملیاتی شدن قرارداد ۱۰ ساله برای واردات این تجهیزات اقدام کرده و درحالحاضر برای استفاده از این تجهیزات زودتر از موعد مقرر، باید مدلی مالی قرارداد موقت اصلاح شود و این اقدامات زمانبر خواهد بود.
کوهساری درباره علت تاخیر در ورود به قرارداد ۱۰ ساله با هندیها اظهار کرد: باید مصوبهای از دولت باشد که اجازه دهد با آنها قرارداد BOT (ساخت و بهرهبرداری توسط سرمایهگذار هندی و انتقال مجموعه به سازمان بنادر در پایان دوره) ببندیم و همچنین نیاز است مجلس اجازه دهد مسئله داوری بینالمللی به قرارداد با اپراتور هندی اضافه شود که هنوز این مجوز داده نشده است.
وی افزود: البته این مجوز به امضای رئیسجمهوری وقت رسیده اما در نهایت باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که ممکن است تا چندین ماه به طول بینجامد.
اما بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان علت استفاده نکردن از ۶ جرثقیل را عدم نیاز به آنها با توجه به میزان عملکرد تخلیه و بارگیری عنوان کرد.
براساس گفته وی، فعلا عملکرد این بندر به اندازه استفاده از این تجهیزات نیست اما در نهایت این جرثقیلها متعلق به بندر چابهار است و قرار نیست با هر میزان عملکردی این تجهیزات جدید را زیر ترافیک بار ببریم.
وی تاکید کرد: وقتی به ظرفیت عملکرد ۱۵ میلیون تن در سال برسیم، تجهیزات جدید از جمله جرثقیلها در بندر شهید بهشتی مورد استفاده قرار میگیرند؛ البته این تجهیزات جدید نقش پشتیبان را دارند، به این معنا که اگر یکی از جرثقیلها نیاز به تعمیر داشت و مشکلی پیش آمد بهسرعت جرثقیل جدید جایگزین خواهد شد.
سخن پایانی
۵ سال پیش ایران، هند و افغانستان توافقنامه راهبردی تاسیس دالان حملونقل و گذر بینالمللی موسوم به «موافقتنامه چابهار» را امضا کردند. براساس آن مقرر شد بندر چابهار به مرکز منطقهای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود.
توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای کشورهای آسیایمیانه، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی اهمیت فراوانی دارد زیرا این بندر از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی را فراهم میآورد. در این میان، با عملیاتی شدن این توافقنامه، پیوند تجاری در جنوب ایران شکل گرفت. مقامات ایرانی معتقدند درحالحاضر شرایط مناسب برای سرمایهگذاری در این بندر مهیا شده و شرکتهای داخلی و خارجی میتوانند از این فرصت جدید استفاده کنند؛ موضوعی که مقامات دو کشور هند و افغانستان نیز بر آن تاکید دارند و از ترغیب سرمایهگذاران کشورشان برای سرمایهگذاری در بندر چابهار خبر دادهاند.
توافقنامه سهجانبه ایران، هند و افغانستان، در عمل نقشه ژئوپلیتیک جنوب آسیا را تغییر خواهد داد؛ بهویژه با معاف شدن بندر چابهار از دور جدید تحریمهای بینالمللی علیه ایران، این فضا برای کشور فراهم میشود تا جذب سرمایهگذاری خارجی را در این منطقه افزایش دهد.
منبع: ایلنا
نشست "توسعه همکاری های اقتصادی کرمان و هند" برگزار شد
کشور هندوستان ۳۶۸ میلیارد دلار واردات و ۲۷۵ میلیارد دلار صادرات دارد و باید از این تراز تجاری منفی برای توسعه صادرات استان استفاده کرد.
سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی بررسی همکاری های اقتصادی استان کرمان و هندوستان افزود: هند با حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت، کشوری در حال توسعه است و با توجه به اشتراکات مختلف دو کشور باید از این بازار بزرگ برای درآمدزایی بهره برد. رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه متاسفانه کشور ما جزء ۲۰ صادرکننده اول محصولات به هندوستان نیست، اظهار کرد: صادرات ما به این کشور تنها یک میلیارد دلار و واردات ما از هند حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ از ۱۳۰ میلیون دلار واردات پسته هند از ایران، ۷۲ میلیون دلار سهم استان کرمان بود اما در بخش مس و مصنوعات مسی از ۸۲ میلیون دلار واردات هند از ایران، نامی از استان کرمان نیست. طبیب زاده، با اشاره به اینکه در مجموع صادرات استان کرمان به هندوستان ۸۳ میلیون دلار و واردات تنها ۱۴۶ هزار دلار است، بیان کرد: از ۶۸ میلیون دلار میوه وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان تنها یک میلیون دلار است و از ۵۵ میلیون دلار خرمای وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان 8 میلیون و 500 هزار دلار است.
رئیس اتاق کرمان گفت: در بحث گمرکات، حمل و نقل و بانک ها، نابسامانی هایی در تجارت با هند وجود دارد که ۸۰ درصد آن مربوط به داخل کشور است و با حل این چالش ها زمینه توسعه روابط تجاری ایران و هند افراهم می شود. طبیبزاده، ادامه داد: ۵ ماه نخست امسال، صادرات استان کرمان به هندوستان ۴۷ میلیون دلار بوده و میتوان از طریق تحلیل استراتژی ها، ارتباط با تجار ایرانی مقیم هند و ارتباط موثر با رایزن اقتصادی ایران در هندوستان این میزان را افزایش داد. وی افزود: زمینههای توسعه تجارت بین ایران و هندوستان در بحث انرژی های تجدید پذیر، مهارتآموزی، کشتهای فراسرزمینی، حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی و صنایع تبدیلی و فرآوری وجود دارد و می توان با ارائه یک برنامه و الگو، اجرای سیاست های مدنظر را پیش برد.
در ادامه این نشست عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان تصریح کرد: سال ۹۹ کشور ما ۶۰ هزار تن خرما به ارزش ۵۵ میلیون دلار به کشور هند صادرات داشته که سهم استان کرمان ۴۱ هزار تن بود اما بخش زیادی از این محصولات از گمرکات سایر استان ها صادر شدهاند. محمد حسین اکبری، افزود: در حال حاضر تعرفه صادرات خرمای ایران به هندوستان ۲۰ درصد است و میتوان از ظرفیت سفارتخانه برای کاهش این تعرفه در راستای افزایش صادرات استفاده کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: با توجه به حجم صادرات استان در نیمه دوم سال، مشکلات حوزه حمل و نقل باید برطرف شود. اکبری، بیان کرد: باید صادرات محصولات به هندوستان بر اساس تحقیقات و توجه به سلیقه بازار این کشور انجام شود و برای کسب اطلاعات لازم، اتاق مشترک ایران و هند میتواند نقش اساسی داشته باشد.
علی محبان، مدیر اجرایی دفتر نماندگی اتاق کرمان در جنوب استان نیز با اشاره به تشابه اقلیم جنوب استان کرمان با کشور هندوستان اظهار کرد: در این منطقه از کشور ظرفیتهای بالایی در حوزه معادن و کشاورزی وجود دارد که می توان با بهره گیری از توان هندیها در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری در راستای افزایش تولید و رونق اقتصادی منطقه از آن بهره گرفت.
در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند با اشاره به ظرفیتهای بالای استان کرمان گفت: این استان می تواند نقشی پررنگ تر از سایر استان ها در روابط با هند داشته باشد. ابراهیم جمیلی، افزود: کالاهای ایران و هند رقابتی نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و این یک مزیت مهم برای افزایش تجارت محسوب می شود. وی اظهار کرد: هند به ظرفیت های استراتژیک ایران نیاز دارد اما با وجود تحریمها انتقال پول بین دو کشور با مشکل روبرو شده که میتوان از طریق تهاتر و ارتباط بین صادرکنندگان و واردکنندگان اثرات این مشکل را کاهش داد و همچنین می توان به تولید مشترک برخی کالاها و محصولات پرداخت. جمیلی، ضمن تقدیر از اتاق کرمان برای برگزاری اولین نشست در دوره جدید فعالیت اتاق مشترک در راستای توسعه روابط ایران و هند، گفت: برای توسعه و تسهیل روابط به دنبال راهاندازی اتاق مشترک دو کشور در هندوستان هستیم.
در ادامه این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: هند و چین با توجه به جمعیت شان فرصتهای خوبی برای تعیین استراتژی های بلند مدت اقتصادی هستند. حسین مهرابی، افزود: برای توسعه روابط نیاز به نقشه مدون راه داریم و برای ترسیم سیاستها باید چالش ها، ظرفیت ها و اهداف به درستی مشخص شوند. وی گفت: میتوان با مشخص کردن تعرفه های ترجیحی برای محصولات استان همچون پسته و خرما زمینه برای افزایش صادرات این محصولات را به کشور هند فراهم کرد. در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی نیز دیدگاه های خود برای توسعه روابط با هندوستان را مطرح کردند.
پیشنهاد ایران به هند برای سرمایه گذاری در بندر جاسک
ایران با ارائه پیشنهادی به هند اعلام کرده است که دهلی نو میتواند با سرمایه گذاری در بندر جاسک از آن به عنوان یک پایگاه ذخایر راهبردی نفت استفاده کند و با احداث خط لوله گاز نیاز روز افزون خود را به انرژی تامین کند.
جاسک دارای توانمندیهای اقتصادی، نظامی و جهانگردی قابل توجه است. از دیگر نقاط قوت این شهرستان میتوان به وجود سواحل مناسب، بسترهای عالی برای ترانزیت و کریدور بین المللی و منطقهای و دسترسی به آبهای آزاد از لحاظ عمق آبی که امکان پهلوگیری کشتیهای پهن پیکر را دارد، اشاره کرد.
از سویی دیگر موقعیت استراتژیک جاسک حائز اهمیت است چرا که بین سه تنگه مهم هرمز، باب المندب و مالاگا واقع شده است و یک سوم تجارت جهانی در این منطقه صورت میگیرد.
پیشنهاد سرمایه گذاری هند در بندر جاسک توسط سفیر ایران در جریان یک میزگرد با موضوع آینده روابط ایران و هند مطرح شد. این میز گرد در هفته جاری و از سوی بنیاد «تیلوتاما» در هند برگزار شد.
نشریه «اکونومیک تایمز» در این خصوص نوشت: سفیر ایران با اشاره به اهمیت بندر جاسک اعلام کرد تهران از سرمایه گذاری هند و چین در بخش انرژی این بندر استقبال میکند.
وی همچنین پیشنهاد داد که هند میتواند ذخایر استراتژیک نفتی در این بندر احداث کند و با ساخت خط لوله انتقال گاز از مبداء بندر جاسک امنیت انرژی خود را حتی با وجود اختلالهای احتمالی در زنجیره تامین انرژی تضمین کند.
علی چگنی با اشاره به قوت گرفتن احتمال لغو تحریمهای ایران در آیندهای نزدیک و پس از پایان مذاکرات برجام گفت: فرصتهای زیادی برای هند برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران وجود دارد.
سفیر ایران همچنین از هندیها برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری بندر چابهار دعوت کرد و به ظرفیت کریدور حمل و نقل چهارجانبه ایران، هند، افغانستان و ازبکستان برای اتصال آسیای جنوبی و مرکزی از طریق بندر چابهار اشاره کرد.
ایران، هند و ازبکستان یک توافق سه جانبه برای استفاده از بندر چابهار امضا کرده اند. هند و ایران در توافقی جداگانه با افغانستان، از بندر چابهار برای گسترش تجارت میان خود استفاده میکنند. بندر چابهار نقش مهمی در تضمین منافع هند در افغانستان ایفا میکند.
دکتر علی چگنی همچنین پیشنهاد داد که هند میتواند پروژههای ساخت کارخانههای پتروشیمی و کودشیمیایی را در منطقه آزاد تجاری چابهار چه به صورت مستقل یا همکاری با شرکتهای ایرانی اجرا کند.
هند به دنبال گسترش فعالیتها در بندر چابهار است و قصد دارد در سال جاری دو جرثقیل سنگین دیگر به این بندر منتقل کند. در اوایل سال جاری میلادی، دهلی نو دو جرثقیل به بندر چابهار منتقل کرد. این کشور همچنین قصد دارد دو جرثقیل ریلی نیز برای چابهار خریداری کند.
از جمله طرحهای هند و ایران، اتصال بندر چابهار به کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب با هدف گسترش تجارت با روسیه و آسیای مرکزی است.
منبع: ایرنا
برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند با استقبال بی نظیر اعضا
مجمع عمومی عادی سالیانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند در نوبت اول با مشارکت حداکثری اعضای اتاق و با حضور هیات رئیسه و نمایندگان امور بین الملل و امور حقوقی اتاق ایران ساعت 14 روز سه شنبه مورخ 1400/02/28 به صورت آنلاین برگزار گردید.
روپیه ایران در هند تمام شد/ کرونای هندی سطح تجارت دو کشور را کاهش داد
نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند اظهار داشت: به علت تشدید تحریم در یک سال گذشته، هند دیگر از ما نفت نخرید و پول ایران که در مقابل آن کالا وارد میکردیم به اتمام رسید.
پرهام رضایی در مورد اعلام وزارت دارایی هند مبنی بر کاهش 58 درصدی صادرات این کشور به ایران طی سه ماه گذشته اظهار کرد: این موضوع دو علت اساسی داشته است. یکی از علتهای؛ رشد کرونای هندی و تاثیرگذاری بر اقتصاد این کشور است.
وی افزود: موضوع تاثیرگذار دیگر تراکنشهای مالی بین ایران و هند است. ما در این کشور روپیه نداریم و به همین علت سطح تجاری دو کشور کاهش پیدا کرده است. ما پول بلوکه شده در این کشور نداشتیم بلکه به خاطر فروش نفت به هند، در بانکهای این کشور روپیه داشتیم، از آنجا که دیگر فروش رسمی نفت به هند از طرف ایران وجود ندارد دیگر پولی در آنجا پولی هم نداریم.
رضایی در ادامه اضافه کرد: کاهش صادرات هند به ایران در مورد کلیت کالاها است و بحث یک کالای خاص مطرح نیست. اقلامی مانند مواد اولیه، ماشینآلات، محصولات نساجی و... از هند وارد میشد که در مورد همه آنها کاهش دیده میشود.
وی همچنین یادآور شد: به علت تشدید تحریم در یک سال گذشته، هند دیگر از ما نفت نخرید و پول ایران که در مقابل آن کالا وارد میکردیم به اتمام رسید.
نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند در پاسخ به سوالی در مورد تبادلات بانکی دو کشور گفت: در هند دو یوکوبانک و idbi bank با ایران کار میکنند. ما میتوانیم از طریق این دو بانک نیازهای خود را تامین کنیم اما به شرط اینکه منابع مالی داشته باشیم، اگر منابع مالی نداشته باشیم بانک کاری نمیتواند کند.
وی همچنین در مورد مذاکرات وین خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد حتما در بلندمدت تاثیر خود را خواهد گذاشت اما فعلا تاثیری نگذاشته است. اما در بلندمدت تحریمها باید برداشته شود تا شرکتهای کوچک و متوسط بتوانند با هم کار کنند.
منبع: ایلنا