شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
درباره اقتصاد هند

درباره اقتصاد هند

هند در میان بزرگترین کشورهای جهان مقام هفتم را دارد. یک سلسله اصلاحات اقتصادی بلند پروازانه به منظور آزاد کردن کشور از نظارت های دولتی و تشویق سرمایه گذاری های خارجی ، هند را به طور جدّی در صف های اوّل منطقۀ رشد کنندۀ سریع آسیا و پاسیفیک قرار داده است و نیروهای نهفتۀیک کشور پیچیده و با سرعت دگرگون شونده را آزاد گذاشته است.


    امروز هند یکی از هیجان انگیز ترین بازارهای در حال ظهور جهان است. نیروی انسانی ماهر مدیریتی و فنّی که با بهترین نیروی انسانی موجود در جهان رقابت می کند و یک طبقۀ متوسط که تعداد آن بیش از جمعیت ایالات متحدۀ آمریکا یا اتحایه اروپاست ، برای هند در رقابت جهانی عامل مؤثری را فراهم می کند.
اقتصاد هند در دهۀ گذشته شاهد رشد چشمگیر بود و در تولید ناخالص ملّی از مرز تریلیون دلار در سال فراتر رفته است. هند پس از چین سریع ترین اقتصاد رشد کننده را دارد و طی پنج سال گذشته میانگین 8 درصد رشد را داشته است. سرمایۀ فراوانِ انسانی ، سرمایه گذاری بالاتر در کارهای زیر بنایی، جهانی سازی، بخش نیرومند شرکتی، رشد در پس اندازها و سرمایه گذاری ها برخی از علل رشد اقتصادی هستند. عواملی که به هند ، به عنوان مقصد سرمایه گذاری های مستقیم خارجی ، کمک می کند عبارت اند از : رشد بیش از 8 درصدی تولید ناخالص ملّی ، بازارهای مستحکم سرمایه ای، ذخایر خوب و مکفی ارزی نزدیک سیصد و ده میلیارد دلار آمریکایی، پیشرفت سریع در بازرگانی بین المللی، سرمایه گذاری های سنگین زیر بنایی همراه با هزینه های بالای سرمایه توسط شرکت ها و پیشرفت سریع در زمینۀ فنّی.
هند در ردیف یکی از شش کشورهایی قرار دارد که سریع ترین رشد اقتصادی را دارند و همچنین از لحاظ شاخص تساوی قدرت خرید در مقام بالایی قرار داده شده است. همزمان با پیشرفت و تکامل اقتصاد هند برای روزهای بهتر، فضای بازرگانی و نظارتی آن، با دوّمین مرحلۀ اصلاحات اقتصادی که هم اکنون در جریان است، به تدریج تقویت می شود.
در یک فضای با ثبات سیاسی و اقتصادی کلان با مشخصۀ سیاست های آینده نگر با هدف یکپارچگی جهانی، طبقۀ متوسط چهارصد میلیون نفری هند با قدرت خرید روز افزون خود سوق دهندۀ تقاضا، رقابت و قدرت تولیدی است که قبلاً هیچ وقت سابقه نداشت. توسعه و نوسازی در تولیدات صنعتی به تقاصا برای واردات کالاهای اساسی و تکنالوژی دامن می زند. نیروی کار تحصیل کرده و ماهر هندی در ترکیب ناحیه ای تولید ناخالص ملّی با خدماتی که اکنون تقریباً به نصف تولید ناخالص ملّی هند بالغ می شود، تغییرات قابل توجهی طراحی کرده است.
رقابت جوئی جهانی افزودۀ هند را می توان ناشی از اصلاحات اقتصادی مداوم و رو به رشد دانست. این ها روی زیر بنای موجود فشار آورده اند. بدیهی است که برای تداوم و تسریع نرخ بالاتر رشد اقتصادی در کشور، هند نیاز فوری دارد که زیر بنای خود را بسازد، بهبود بخشد و نوسازی کند.
یک کمیته تخصصی زیر بنایی نیاز مالی حدود پانصد میلیارد دلار آمریکایی را در چند سال آینده تخمین زده است. بنابراین علاوه بر افزایش دادن نقش سرمایه گذاری بخش دولتی در امور زیر بنایی ، دولت هند اصلاحاتی را برای جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی ارائه کرده است.
در هر حال یک اکثریت بزرگ ناظران، بازار هند و جمعیت بیش از یک میلیاردی آن را به صورت بازاری می بینند که فرصت ها و مواقع سودمند و متنوعی را عرضه می کند. در حالی که بسیاری از بازارهای سنتی جهان اشباع شده اند، انتظار می رود که نیازهای زیر بنائی، ترابری، انرژی ، محیط زیست، بهداشت و تکنولوژی پیشرفتۀ هند به بیش از ده ها میلیارد دلار برسد. احداث هر نوع زیر بنای موجود از فرودگاه و بندرهای کانتینری گرفته تا تله پُرت (teleport) همراه با یک برنامۀ ده میلیارد دلاری جاده سازی در سرتاسر هند کشور را آماده می کند که هند را نوسازی کند.


بازرگانی خارجی
سالهاست که در سیاست بازرگانی هند ، برای اصلاح تعصب ضدّ صادرات از طریق لغو محدودیت های کمّی ، کاهش و بهینه سازی تعرفه ها ، تسهیلات در محدودیت های بازرگانی و  پرداخت ها و علاوه بر یک نرخ ارزی حقیقت پسندانه و مبتنی بر بازار، دسترسی بهتر به مشوّق های صادراتی ، تغییرات اساسی و بنیادین روی داده است. مرکز توجه این اصلاحات آزاد سازی، صداقت، شفافیت و جهانی سازی همراه با تأکید اساسی بر جهت یابی بیرونی متمرکز بر فعالیت های توسعۀ صادراتی و بهتر ساختن رقابت جویی صنعت هند برای برآورده سازی نیازهای بازار جهانی بوده است.

مقصد ترجیحی سرمایه گذاری مستقیم خارجی
بنا بر یک بررسی شرکت ای – تی – کیارنی (A.T.Kearney Inc.) ، یک شرکت برجستۀ جهانی مشاوران، هند در میان جالب توجه ترین ده کشور برای سرمایه گذاری خارجی قرار دارد.
هند همچنین برای فعالیت های تکنولوژی پیشرفته و ابتدائی، هزینه پائین، نیروی کار انگلیسی زبان و آشنا با فن آوری اطلاعات، توأم با پتانسیل بازار بزرگ، مدیران قوی جهانی، دیدگاه بهتر و اطمینان سرمایه گذاری یک موقعیت درجه یک ساحلی است. ای.تی.کیارنی اظهار داشت که در زمینۀ تولید صنعتی ، سرمایه گذاران ، هند را از جملۀ شش محل ترجیحی برای سرمایه گذاری می دانند و تقریباً یک سوّم آنها راجع به بازار هند خوشبین تر هستند.
در روز اوّل ژوئیه 2003م. دولت هند فرایند سرمایه گذاری مستقیم خارجی را آزاد کرد. تغییرات شامل چهارده نوع معاملات بازرگانی است که به عنوان سرمایه گذاری مستقیم خارجی ثبت نشده بودند و با تعریف های حساب های بین المللی صندوق بین المللی پول همخوانی دارند. طبق سیستم جدید سرازیر شدن سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 03-2002 م. به ارزش 7/4 میلیارد دلار آمریکایی بود در حالیکه این سرمایه گذاری قبلاً 6/2 میلیارد دلار ثبت شده بود.
بنا به گفته وزارت بازرگانی و صنایع در سال 08-2007 میلادی سرازیر شدن سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند از نشان 25 میلیارد دلار آمریکایی بالاتر رفت و ذخایر ارزی کشور به بیش از 341 میلیارد دلار رسید. سرازیری سرمایه گذاری مستقیم خارجی در برابر شش میلیارد دلار آمریکایی در سال 05-2004 م. در سال 07-2006 م. به سه برابر رسید و انتظار می رود که در سال 08-2007 م. چهار برابر شود و به 25 میلیارد دلار آمریکایی برسد. طبق شاخص کنفرانس سرمایه گذاری مستقیم خارجی 2006 م. هند پس از چین مورد توجه ترین مقصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

پیشرفت سریع
در نتیجۀ اصلاحات اقتصادی، هند در تمام زمینه ها با سرعت پیشروی کرده است. کشور با موفقیت با چالش های تغییر و تداوم روبرو شده است. پیشرفت اقتصادی هند باید برای تمام کشورهای در حال توسعه که می خواهند با سرعت پیشروی کنند، ملاک باشد در حالی که یک چهارچوب سیاسی دموکراسی موثر را حفظ کنند. در حالی که کشور به پیش می رود سعی می کند اعتماد سهامداران داخلی و خارجی را که برای هر دو هندوستان هنوز هم یک سرزمین امید، پیشرفت، فرصت و رشد است، بدست آورد.

رشد تولید ناخالص ملّی
  تولید ناخالص ملّی هند به نرخ قیمت فعلی بازار، طبق تخمین های پیشاپیش تولید ناخالص ملّی 4693602 کرور [هر کرور مساوی است با ده میلیون روپیه] در سال 08-2007 م. برآورد شده است. در سال مالی جاری حجم اقتصاد به نرخ بازار ارز به بیش از یک تریلیون دلار آمریکایی رسیده است.
با مقدار بالای نوسازی ، جهانی سازی و نرخ های رشد سریع خود، اقتصاد هند باید تا حدی نوسازی دوره ای را تحمل کند که حدود 7 درصد می باشد و در حال حاضر با آن دچار است. یازدهمین برنامۀ پنج سالۀ هند (08-2007 تا 12-2011) نرخ رشد 9 درصدی را در نظر دارد. در مقایسه با نرخ رشد بیش از 9 درصد در دو سال اخیر دهمین برنامۀ پنج ساله، برآورده شده است که هدف یازدهمین برنامۀ پنج ساله 10 تا 11 درصد خواهد بود.

مقصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی
در گزارش ای.تی.کیارنی در مورد سرازیری سرمایه گذاری مستقیم خارجی خاطر نشان می شود که هند آمریکا را در این مورد که بعد از چین دوّمین مقصد محبوب تر برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی شود از میدان بدر کرده است. سرازیری سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند در سال 06-2005 م. فقط 5/5 میلیارد دلار آمریکایی بود و در سال 07-2006 م. با یک نرخ مبهوت کنندۀ رشد 184 درصد سه برابر  شد و به مبلغ 7/15 میلیارد دلار آمریکایی بالغ گردید. چنین سرازیری باشکوه سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد روندهای گذشته را معکوس می سازد. سرازیری های سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر مجموع سرمایه گذاری 6/5 میلیارد دلار در سال 07-2006 م. سبقت گرفته است.

سیاست صنعتی اساسی
اساسی ترین تغییر در اصلاحات ، در زمینۀ سیاست صنعتی احساس شد و آن شاهد پایان ناگهانی بسیاری از موانع در سطح ورودی گردید. قبل از اصلاحات ، صدور پروانه فقط برای تعداد محدود از صنایع بود که بیشترین آنها فقط به خاطر نگرانی های محیطی و آلودگی پروانه بدست می آورند. نظارت های غیر لازم بر سرمایه گذاری و توسعه توسط کارخانه های بزرگ صنعتی از طریق قانون انحصارات و عملیات بازرگانی محدود کننده از بین رفته است.
چالش بزرگ دست و پنجه نرم کردن با نارسایی ها در بخش زیر بنایی نیز به طور رضایت بخش پیش می رود. فرایند جذب سرمایه گذاری خصوصی از طریق مشارکت های دولتی – خصوصی نیز دارد بارآور می شود. سطوح بالای سرمایه گذاری دولتی در بخش های مهم زیر بنایی مانند نیرو ، راه آهن ، جاده ها ، بندرها و آبیاری دارند انجام می گیرند. در مدّت پنج سال دیگر 500 میلیارد دلار آمریکایی در پروژه های مختلف زیر بنایی سرمایه گذاری می شود.

هند از جانب چین تحت فشار است. هر دو همسایه هستند و از لحاظ جمعیت غنی. این دو کشور در ساختارهای اقتصادی و دولت سیاسی با هم فرق دارند. اقتصاد چین بیشتر مبنی بر صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. چین با بخش پر رونق و شکوفای تولیداتی اش، از زمانی که اصلاحات اقتصادی اش را در سال 1978 م. آغاز کرد، با نرخ میانگین 7/9 درصد در حال رشد بوده است. امّا هند الگوی بازار دیموکراتیک توافقی را دنبال کرد و اقتصادش را به علّت هیچگونه ترسی آزاد کرد. هند اقتصادش را هنگامی آزاد کرد که تولید ناخالص ملّی با یک نرخ خوب 8/5 درصد در سال توسعه پیدا می کرد. لازم به ذکر نیست که فاصله میان تولید ناخالص ملّی ، نرخ های پس انداز ها و دیگر معیارها در "هند" و "چین" خیلی هم زیاد نیست. دلیل این فاصله ها می تواند این باشد که هند بیش از یک دهه بعد از این که چین آزاد سازی را آغاز کرد ، اصلاحات اقتصادی اش را شروع کرد.
رشد سریع اقتصادی هند مابین مصرف کنندگان نیز یک دگرگونی اساسی را نشان می دهد. اگر هند رشد خود را طبق برنامه های جاری اصلاحات اقتصادی ادامه دهد میانگین درآمدهای خانوادگی در دو دهۀ آینده سه برابر خواهد شد. کشور هند تا سال 2025 م. پنجمین اقتصاد بزرگ مصرفی خواهد شد و این یک ترفیع از مقام فعلی دوازدهمین خواهد بود.

Additional Info

کلیک: 4536 بار - بروزرسانی در یکشنبه, 02 خرداد 1395 11:07
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید